Съвети и техники от психотерапевт
Снимка: Shutterstock
Много скоро след лятната ваканция детето трябва да се сблъска с необходимостта да запомня голямо количество различна информация. Но не всички ученици имат способността към моментално запомняне, което пряко се отразява на тяхната успеваемост.
По думите на психотерапевта Владимир Кук, има категория деца, които имат различни неврози: страхове, фобии, липса на самочувствие или неувереност в себе си, и именно поради тази причина те не усвояват получената информация.
„В мозъка на детето съществуват т.нар. „блокажи“ и в подобни случаи е необходима помощта на психотерапевт“, отбелязва Кук.
Случва се и така, че детето расте и се възпитава в здраво семейство, но така или иначе изпитва трудности със запомнянето на получената информация. В такива случаи това лесно може да се преодолее. Най-главното според Кук е мотивацията към ученето.
Не чрез „длъжен, на всяка цена“, а чрез „искам, интересно ми е“. Децата са любопитни и трябва да умеем да ги заинтересуваме.
Родителският принос
Не забравяйте да хвалите детето си за успехите му, да поощрявате постоянността му да свършва всичко до край, да го подкрепяте, ако нещо не се получава. И помнете, че най-добрата мотивация е родителската любов, отбелязва психотерапевта.
„Трябва да научите детето си да задава въпроси, ако нещо не е разбрало, и да проявява инициативност по време на часовете“, казва специалиста.
Ако на детето са му дали да научи стихотворение, но не му се получава да запомни един куплет, то в подобен случай може да прибегнете до някои хитрости. Например ученикът може да го чете все едно е в роля, да го изпее като песен, да е с различно изражение на лицето или с различна скорост на четене. Нека да се почувства като един млад актьор.
Различни методи
Но ако и този способ не даде резултат, то, както отбелязва Владимир Кук, има и други методи, които помагат да се запомнят различни видове информация.
Упражнение „Вечерен обзор“
Създайте си навика вечер да питате детето как е минал деня му, като го молите да разказва всичко в обратен ред – от събитията вечерта до събуждането сутрин. Психотерапевтът отбелязва, че в началото разказите може би няма да се получат много добре, но винаги може да задавате спомагателни въпроси, например: „Какво животно видяхме, докато вървяхме към училище?“
Семейно четене
Заедно четете приказки и стихове, опитайте да запомняте четиристишия и да ги преразказвате като анализирате прочетеното. Подобни действия ще ви помогнат да увеличите речниковия запас на детето и ще го възпитат в любов към книгите.
Игра с думи и картинки
Назовете от 8 до 15 различни думи на детето и го помолете да ги повтори. Може да избирате думи на определена тема: цветя, плодове, играчки, храна и т.н. Ако дете на възпаст 6-7 години може да повтори 5 от 10 думи, това означава, че има добра краткосрочна памет, а ако повтори 7-8, то и дългосрочната памет е прекрасно развита.
За развитието на зрителната памет сложете пред детето 8-10 картинки, помолете го да ги запомни и скрийте една или две. Нека то да каже кои липсват. Има и още един вариант – разбъркайте картинките и помолете детето да ги подреди така, както са били.
С по-големите деца може да играете на следното: сложете пред детето фотография или картинка с много и различни детайли. Нека я погледа в рамките на 15-20 секунди, като се постарае да запомни колкото се може повече подробности. След това скрийте изображението и го помолете да напише на лист списък с това, което е запомнило.
Тренинг на наблюдателността
Задачата да се открият разликите в две еднакви картинки помага да се развие наблюдателността, въображението и паметта.
По метода на асоциацията
Научете детето да прави взаимовръзка между запомнянето на думата и нещо знаково или разбираемо за него. Попитайте го с какво асоциира една или друга дума и помислете заедно.
Правилното хранете е залог за добра памет
Владимир Кук казва, че не трябва да се забравя и за физическата активност, тъй като тренировките развиват не само издръжливостта, ловкостта и моториката, но и формират характера. Мозъкът се кръвоснабдява по-добре, а това стимулира паметта.
Не по-малко важна роля играе и храненето, отбелязва психотерапевта. В режима на детето трябва да има вещества, необходими за подобряване на мозъчната дейност: пъстърва или сьомга, пуйка, броколи, моркови, спанак, банани, орехи.
Текст: news.rambler.ru, превод Надя Горанова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари